Zijn schuilplaatsen stressvol voor katten?

Schuilplaatsen kunnen zeer stressvolle plekken zijn voor katten, waardoor ze vatbaar zijn voor fysieke en gedragsproblemen zoals gewichtsverlies, oververzorging, zelftrauma, agressie, ontwenning, blaasproblemen en infecties van de bovenste luchtwegen. Dierenasielen moeten tijdelijke huisvesting zijn voor dakloze dieren. Dieren in opvangcentra ervaren aanzienlijke stress en een langer verblijf verhoogt het risico op ziekte. Dieren die lange tijd in schuilplaatsen verblijven, kunnen een afvoer vormen van opvangmiddelen en kunnen ook voorkomen dat andere dieren ter adoptie worden geplaatst vanwege ruimtegebrek.

Dus wat te doen met deze hernieuwde kennis? We weten allemaal dat toelating tot een dierenasiel stressvol is voor honden en katten. Ze ervaren vaak gevoelens van angst, angst en frustratie als gevolg van het binnenkomen en opgesloten worden in zo"n onbekende omgeving. Ze kiezen er niet voor om moeilijk te zijn of zich uit wrok te misdragen. Het leven in een kooi is stressvol voor opvangkatten, en stress kan leiden tot gezondheids- en gedragsproblemen waardoor katten niet kunnen worden geadopteerd.

Daarom hebben we subsidieprogramma's die zijn ontworpen om de angst van katten te verlichten, zowel in het asiel als tijdens de overgang naar hun nieuwe adoptiehuizen. De drie auteurs, van de Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit van Utrecht, bestudeerden stress bij opvangkatten en ontdekten dat schuildozen stress verminderden, althans op korte termijn. Het is niet langer voldoende om katten gewoon voedsel, water en onderdak te bieden in afwachting van adoptanten die hen komen halen. We erkennen allemaal dat schuilplaatsen onnatuurlijke omgevingen zijn voor dieren, maar als we begrijpen hoe katten hun omgeving waarnemen, kunnen aanwijzingen worden gegeven over hoe ze hen kunnen helpen om met hun stress om te gaan.

Erkennen hoe verschillende aspecten van uw huisvesting hun stress- en zelfvertrouwen beïnvloeden, kan een belangrijk hulpmiddel zijn om de kwaliteit van leven van de katten onder uw hoede te verbeteren. Voor schuilplaatsen die incongruente cijfers hebben bij het maken van de vergelijking, zijn er verschillende dingen om over na te denken. Door deze katten plezierige hantervaringen te bieden, wordt een positieve associatie met menselijke omgang tot stand gebracht en wordt de kans verkleind dat de angstaanjagende ervaringen van het asiel een blijvende negatieve impact zullen hebben. Het bieden van schuilverrijking aan katten in elk stadium van hun opvangverblijf vereist een investering in de schaarse tijd en geld van schuilplaatsen.

Een goed begrip van fundamenteel kattengedrag dwingt ons om te zorgen voor het emotionele en mentale welzijn van opvangkatten en voor hun fysieke behoeften. De Kassler %26 Turner Stress Scale is een redelijke gids voor het beoordelen van niveaus van waarneembare stress op basis van lichaamstaal en positie van de kat in haar kennel. De opvangmedewerkers of vrijwilligers die betrokken zullen zijn bij het houden, aaien en verzorgen van de katten moeten worden getraind om zich bewust te zijn van de lichaamstaal van katten en tekenen van stress, zodat elke interactie positief eindigt. Door stress te verminderen en meer zelfverzekerde, tevreden katten in uw asiel te creëren, kunt u veel dingen verbeteren, van het gemakkelijker maken van het werk van werknemers tot het hebben van minder katten in de faciliteit.

Het presenteren van voedseltraktaties tijdens stressvolle tijden kan ook een hulpmiddel zijn om positieve associaties te creëren met acties die anders stressinducerend zouden kunnen zijn voor katten. Schuilplaatsen moeten ernaar streven programmadoelen te creëren die ze regelmatig kunnen vervullen, in plaats van onmiddellijk te streven naar het best mogelijke scenario en te ontdekken dat het niet met consistentie kan worden gehandhaafd. Natuurlijk is deze schaal niet het enige middel om de stressniveaus van opvangkatten te decoderen, maar het kan nuttig zijn in combinatie met andere waarnemingen en kan openbaar worden weergegeven voor personeel en vrijwilligers om te onderzoeken en te volgen.

Leave Reply

All fileds with * are required