Voelen katten een gevoel van verlatenheid?

Uw kat kan zich helemaal alleen voelen tijdens het verlies van zijn normale routine als u weg bent. Katten worden eenzaam en depressief in het geval van scheiding van hun baasjes. Dit kan te wijten zijn aan overlijden of herhuisvesting, en zelfs door een schemawijziging van de eigenaar. Katten zijn niet zo destructief als honden als ze verdrietig of depressief zijn, dus hun verlatingsangst kan een tijdje onopgemerkt blijven.

Dit wetende, zijn de meeste kattenexperts het erover eens dat katten zich meer dan goed kunnen herinneren dat ze ooit in de steek zijn gelaten door mensen die ze vroeger vertrouwden. De emoties die met die ervaring worden geassocieerd, zijn waarschijnlijk zo sterk, dat de kat die vastgehouden gevoelens jarenlang kan vasthouden. Er bestaat nog steeds het risico dat katten soortgelijke gevoelens van verlatenheid en verdriet voelen wanneer ze door overgave in een nieuw huis terechtkomen. Ze kunnen een tijdje tekenen van stress of depressie vertonen als ze wennen aan hun nieuwe situatie.

Dit wordt minder in huizen met bekende gezichten of waar eerdere eigenaren kunnen bezoeken. Hoe dan ook, dit is veel gemakkelijker om mee om te gaan in een liefdevol huis met veterinaire ondersteuning dan wanneer een kat volledig alleen wordt achtergelaten. Het is moeilijk in te schatten wat die treurige ogen betekenen, aangezien onze kattenvrienden ons niet kunnen vertellen wat ze voelen. Hoewel katten niet kunnen verwoorden dat ze gelukkig of verdrietig zijn, interpreteren scherpzinnige eigenaren van gezelschapsdieren de emoties van hun huisdieren op basis van gedrag.

Met deze interpretaties in gedachten wordt algemeen erkend dat katten geluk, verdriet, bezitterigheid en angst voelen. Ze worden ook boos en nerveus. En ondanks het feit dat katten vaak afstandelijk zijn, zijn het sociale dieren die zich hechten aan twee- en viervoetige familieleden. Katten drukken op een aantal manieren verlatingsangst uit.

Sommigen, zoals Trotski, laten zien dat ze ongelukkig zijn door buiten de kattenbak te plassen of te poepen, vaak op het bed of de kleding van hun kattenouder. Ze vermengen hun geur met de geur van hun geliefden. Katten hebben misschien niet dezelfde mentaliteit als mensen, maar hun emoties zijn heel reëel en complex, en ze zijn verantwoordelijk voor het gedrag van katten. Katten die te maken hebben met verlies en verdriet ervaren veranderingen in vocalisatie doordat katten die voorheen spraakzaam waren, zwijgen, en degenen die zwijgen, kunnen spraakzaam worden in een poging de verloren metgezel te vinden.

Een assortiment mobiel kattenspeelgoed verrijkt met kattenkruid en omgevingsferomoontherapie zoals Feliway helpt bij het beheersen van angst bij katten. Als je je kat lange tijd alleen laat, gebruik dan puzzelvoeders, camera's voor huisdieren en speelgoed om de kat bezig genoeg te houden tot je terugkomt. Binnenkatten die deze vaardigheden of enige kennis van de wereld buiten hun huis missen, zullen het echter niet redden zonder menselijke tussenkomst. Als je ooit een kat opneemt en overweegt hem te adopteren, moet je er zeker van zijn dat er geen eigenaar naar op zoek is.

Het opzetten van een nieuwe, comfortabele sociale structuur in huis na het verlies van een menselijk of dierlijk familielid is belangrijk voor het hele gezin, maar nog meer voor katten. Katten zijn uitstekend in het lezen en plukken van de emoties van hun eigenaar, dus hoe angstiger je bent, hoe groter de kans dat je kat een depressieve kat wordt. Idealiter zou Alex twee opwindende speelsessies per dag met de kat moeten plannen, een voordat hij naar zijn werk vertrekt, een andere' s avonds. Zelfs zonder het extra trauma van verlaten worden, kan het één tot zes maanden duren voordat een nieuw geadopteerde kat zich volledig heeft aangepast aan een nieuw leven.

Er is geen reden om een kat in de steek te laten om alleen voor zichzelf te zorgen als er zoveel andere opties beschikbaar zijn. Afhankelijk van de symptomen die uw kat vertoont, zal uw dierenarts u adviseren waar u op moet letten om beter voor uw huisdier te zorgen. Idealiter zou je je katachtige vriend niet opgeven voor herhuisvesting of hem opzettelijk in de steek laten, maar vele redenen kunnen de scheiding van katten en hun baasjes veroorzaken.

Leave Reply

All fileds with * are required